ANALISIS MANAJEMEN STRATEGI DALAM MENGHADAPI PERSAINGAN BISNIS PT TIRTA INVESTAMA DC CIBINONG KABUPATEN BOGOR
Abstract
This research aims to analyze the strategic management practices implemented by PT Tirta Investama D.C. Cibinong in addressing business competition within the bottled water industry (AMDK). The background of this study pertains to the intensifying competition in the Indonesian AMDK market, where PT Tirta Investama, as the leading company, is confronted with challenges from emerging competitors and evolving consumer preferences. The study employs a qualitative research method with a case study approach, incorporating interviews with managerial personnel and secondary data derived from the company’s business profile and other pertinent sources. The findings indicate that PT Tirta InvestamaD.C. Cibinong has adopted several strategies to maintain its market leadership, including product innovation, brand reinforcement, and the optimization of product distribution. Additionally, the company engages in regular evaluations through consumer satisfaction surveys. Based on the results, it can be concluded that PT Tirta Investama's strategic management approach is effective in sustaining its market share and strengthening its competitive position in the Indonesian AMDK market.
References
Achmad Nur Sholeh,(2020). Preferensi (Komunikasi Pemasaran dan E-Service Quality) Mahasiswa Manajemen Universitas Pamulang Terhadap Pemilihan Situs Belanja Online
Ahmad Nurhadi, (2020). Analisis SWOT Sebagai Dasar Menentukan Strategi Pengolahan Sampah Pada TPST Se-Kecamatan Pamulang Tangerang Selatan.
Basrowi, S. (2008). Memahami penelitian kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 12(1), 128-215.
Eni Nuraini1, Andreas Budi Cahyanto2, Rusli Yansyah3, Lian Nada Juang V. Putra Pratama4, Mukrodi5, Mukhlis Catio. Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Mengembangkan Kinerja Pada UMKM Kelurahan Kayumanis Kecamatan Tanah Sareal Kota Bogor
Metarini, Rr Ayu. "Strategi Bersaing Program Magister Manajemen Universitas Pamulang Terhadap Program Magister Manajemen Universitas Diwilayah Tangerang Dan Sekitarnya."
Mudrajad, K. (2005). Strategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif. Erlangga. Jakarta.
Rahim, Rahman & Enny Radjab, Manajemen Strategi, (2017), Makasar: Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Rahman Rahim, Enny Radjab, (2017) Manajemen Strategi, Makasar: Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar,
Rohiat, R., & Pd, M. (2010). Manajemen sekolah: Teori dasar dan praktik. Bandung: Refika Aditama.
Rr. Ayu Metarini (2016) Strategi Bersaing Program Magister Manajemen Universitas Pamulang Terhadap Program Magister Manajemen Universitas Diwilayah Tangerang dan sekitarnya.
Soegito, Pergeseran Paradigmatik Manajemen Pendidikan, (2013). Semarang: Widya Karya ,
Alifyatul Izzah (2024) Manajemen strategi dalam perusahaan air dalam kemasan pada PT. Izauranet Berkah Mandiri
David, Fred R. dan David, Forest R. (2017). Strategic Management concepts and cases A Competitive Advantage Approach. Sixtennth Edition. England. Pearson Education Limited.
Farhan Asyhadi (2011) Strategi penguatan daya saing produk air minum dalam kemasan dompet dhuafa water pada PT. Daya Consumer Goods
Ika Putriana Lestari (2017) Analisis strategi bisnis air minum dalam kemasan pada PT. Dharma Guna Citra Bandar Lampung
Lutfiatul Hasanah (2023) Strategi pemasaran melaui jaringan keanggotaan pada produk air minum dalam kemasan way nu kota metro
Mohamad Reza Nurpratama, Ratih Hurriyati, Puspo Dewi Dirgantari, Rini Larasati Irawan (2023) Analisis Strategi Pemasaran untuk meningkatkan penjualan pada toko XYZ. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan Vol. 5
Rahmat Fadillah (2021) Strategi Pengembangan usaha air dalam kemasan arteje di kabupaten kerinci
Reza Fauzi Ikhsan, Abrista Devi, Ahmad Mulyadi Kosim (2020) Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan di Rumah Makan Pecak Hj. Sadiyah Cilodong Kota Depok. Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis Islam Vol 3
Reza Resita Dewi (2023) Stategi pengembangan produk air minum dalam kemasan Al qodri dalam meningkatkan penjualan di PT Tujuh Impian Bersama
Sri Ainun Bimbing (2017) Strategi pengembangan usaha air dalam kemasan pada PT. Davincy Airindo
Stephanie Ceicillia, Budi Prabowo (2021) Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada UD. Jaya Marine Surabaya.