DAMPAK PENETAPAN HARGA TERHADAP PROFITABILITAS PADA BISNIS KEMITRAAN KULINER AYAM GORENG PT EVALINDA BERKAH MANDIRI JAKARTA SELATAN

Authors

  • Awalunnisa Universitas Pamulang
  • Lily Setyawati Kristianti Universitas Pamulang

Abstract

This study aims to determine the impact of pricing on profitability in the culinary partnership business of fried chicken PT Evalinda Berkah Mandiri South Jakarta. The sampling technique used the Non-Probability Sampling technique, namely Saturated Sampling. Data processing in this study used the SPSS (Statistical Package for Social Science) software program version 27.0. The research method uses a quantitative method research type with a descriptive approach. While the analysis technique uses classical assumption test analysis (normality test, multicollinearity test, heteroscedasticity test and autocorrelation test), simple linear regression test, correlation coefficient test, determination coefficient test and hypothesis test (t test). The results of the study showed that there was no impact of pricing on profitability in the culinary partnership business of fried chicken PT Evalinda Berkah Mandiri South Jakarta. Based on the results of the hypothesis test (t-test) the pricing variable on profitability showed that the calculated t value <t table and significant> 0.05, namely; 1.228 <2.080 and significant 0.233> 0.05. Based on the results of the determination coefficient test, the R square value is 0.067 or 6.7%. This means that the Pricing variable (X1) on Company Profitability (Y) is 6.7% while the remaining 93.3% is influenced by the variable. Judging from the results of the correlation coefficient test, the R value is 0.259. This shows that the correlation between pricing and profitability is considered "Quite Strong". The results of the simple linear regression test show a constant value of Y = 678000500.0 - 64765.983X which means there is a negative change or a non-directional change.

References

Anggraini, Marissa Lia, (2021). Prinsip Partnership (Kemitraan) dalam Promosi Kesehatan. Padang: E-Learning Universitas Syedza Saintika.

Anwar, M. (2019). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan Perusahaan. Jakarta: Kencana Edisi Pertama. PT Grasindo. Jakarta: Ekonosia.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Bringham, E. F. dan J. F. Houston, (2018). Dasar-dasar Manajemen Keuangan Edisi 14. Jakarta: Salemba Empat.

Fahmi, Irham, (2015). Pengantar Manajemen Keuangan. Bandung: CV. Alfabeta.

Gandung, Muhammad. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia Kinerja Dan Perilaku Berorganisasi. CV. AA. Rizky.

Hariyani, (2021). Manajemen Keuangan 1. Madiun: UNIPMA Press Madiun.

Hasibuan, M. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Hendryadi, S. (2015). Metode Riset Kuantitatif. Jakarta: Prenamedia Group.

Husnan, Suad., dan Enny Pudjiastuti. (2015). Dasar-dasar Manajemen Keuangan Edisi Ke Tujuh. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Ambarsari, R dan S.B. Hermanto, (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan, Penjualan, Profitabilitas, Struktur Aktiva, Likuiditas Terhadap Struktur Modal. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi.

Anwar, C., & Widayati, A. (2023). Analisis Perhitungan Harga Pokok Produksi Untuk Menentukan Harga Jual CV. Vio Indonesia dalam Meningkatkan Profitabilitas Usaha. JISOS: Jurnal Ilmu Sosial, 2(1), 1409-1418.

Ainiyah, N., & Dwihandoko, T. H. (2019). Dampak Profitabilitas Terhadap Harga Saham Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2013-2017 (Studi Pada Perusahaan Makanan dan Minuman). PRIVE: Jurnal Riset Akuntansi dan Keuangan, 2(2), 152-166.

Kusumaningtyas, D., & Haqqi, R. I. (2017). Activity-Based Costing System Dalam Penetapan Harga Pokok Produksi Serta Pengaruhnya Terhadap Kinerja Perusahaan (studi kasus industri kain tenun ikat medali mas di kota malang). Jurnal Akuntansi & Ekonomi FE. UN PGRI Kediri, 2(1), 36-42.

Kusuma, A. P., Setiawan, H., & Ekowati, T. (2016). Analisis Komparasi Pendapatan Usaha Dan Profitabilitas Peternakan Ayam Broiler Pola Kemitraan pada Berbagai Perusahaan Inti di Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Jurnal Manajemen Keuangan, Volume 3(1), 24-33.

Minarizki, H., & Frimayasa, A. (2023). Pengaruh Food Cost, Purchasing and Inventory Terhadap Profitabilitas PÃ’SupperKlab Jakarta. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, Vol. 1(7).

Pradhana, A., Taufik, T., & Anggraini, L. (2014). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Pertumbuhan Penjualan Terhadap Kebijakan Hutang Pada Perusahaan Food and Beverages yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Doctoral dissertation, Riau University.

Purwanto, E. (2020). Analisis Harga Pokok Produksi Menggunakan Metode Full Costing Dalam Penetapan Harga Jual. Journal of Applied Managerial Accounting, 4(2), 248-253.

Sagala, F. (2021). Dampak Likuiditas Dan Profitabilitas Terhadap Harga Saham Pada Otomotif Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ilmiah Kohesi, Vol.5, No. 3, 176-188.

Sukarno, H. B. (2021). The Effect Of Service Price Setting On Profitability In Pt Psikologi Bagi Bangsa Bandung. Jurnal EKBIS (Ekonomi & Bisnis), Vol. 9, No. 1, Hal. 51-62.

Theo, P. (2023). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Harga Saham Pada Perusahaan Food And Beverage Di BEI. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis (JEMB), Vol. 1, No. 2, Hal. 111-119.

Published

2024-10-14

Issue

Section

Articles