PENGARUH KUALITAS PELAYAN DAN LOKASI TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN PADA THE LAUNDRYS DI KOTA TANGERANG
Abstract
This study aims to determine the impact of service quality and location on customer loyalty at The Laundrys in Tangerang. The research method used is quantitative. The population of the study consists of 2,572 individuals. The sample used includes 96 respondents, obtained using Slovin's formula. Data collection was conducted using quantitative methods. The analysis methods used in this study include validity testing, reliability testing, normality testing, classical assumption testing, simple and multiple linear regression analysis, correlation coefficient testing, coefficient of determination testing, t-tests, and F-tests, with the aid of Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows version 27. The results of the study show that, partially, service quality has a positive and significant effect on customer loyalty with a t-value of 4,531> t-table value of 1.986 and a significance value of 0.000 < 0.05. Location also has a positive and significant effect on customer loyalty with a t-value of 9.433 > t-table value of 1.986 and a significance value of 0.000 < 0.05. Simultaneously, both service quality and location have a positive and significant effect on customer loyalty with an F-value of 115.925 > F-table value of 3,09 and a significance level of 0.000 < 0.05.
References
Algifari. (2017). Analisis Regresi Untuk Bisnis Dan Ekonomi (2 ed.). BPFE.
Arikunto. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Assauri, S. (2017). Manajemen Pemasaran. Rajawali Pers.
Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IMB SPSS 24. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hamid, M., Sufi, I., Konadi, W., Akmal, Y., & Iddris, J. (2019). Analisis Jalur Dan Aplikasi SPSS Versi 25 Edisi Pertama (1 ed.). Sefa Bumi Persada.
Hasibuan, M. S. P. (2016). Organisasi Dan Motivasi: Dasar Peningkatan Produktivitas (9 ed.). Bumi Aksara.
Heizer, J., & Render, B. (2019). Manajemen Operasi: Manajemen Keberlangsungan dan Rantai Pasokan (15 ed.). Salemba Empat.
Indartono, S. (2021). Pengantar Manajemen: Character Inside. Yukaprint.
Indrasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan (1 ed.). Unitomo Press.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran Jilid I (16 ed.). Erlangga.
Limakrisna, N., & Purba, T. P. (2019). Manajemen Pemasaran: Teori dan Aplikasi dalam Bisnis di Indonesia (3 ed.). Mitra Wacana Media.
Masram, & Muah. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Profesional. Zifatama Publisher.
Paramita, R. W. D., Rizal, N., & Sulistyan, R. B. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif: Buku Ajar Perkuliahana Metodologi Penelitian Bagi Mahasiswa Akuntansi & Manajemen (3 ed.). Widya Gama Press.
Robbins, S. P., & Coulter, M. A. (2020). Management (13 ed.). Pearson India.
Santoso, S. (2018). Menguasai SPSS Versi 25. PT Elex Media Komputindo.
Satriadi, Wanawir, Hendrayani, E., Siwiyanti, L., & Nursaidah. (2021). Manajemen Pemasaran. Samudra Biru.
Simamora, H. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. STIE YKPN.
Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Ani, H. M., Rustantono, H., Rofiah, L., & Maida, N. Al. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Member Frans Studio Dance Company Malang. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 17(1), 79–87.
Hermanto, H., Apriansyah, R., Fikri, K., & Albetris, A. (2019). Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen pada Fotocopy Anugrah Rengat. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 3(2), 171–176.
Insani, N. A., & Madiawati, P. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga dan Promosi terhadap Loyalitas Pelanggan GoFood di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 4(3), 112–122.
Juniantara, I. M. A., & Sukawati, T. G. R. (2018). Pengaruh Persepsi Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Konsumen. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 7(11), 5955–5982.
Muninggar, T. J. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus pada Konsumen Cuci Mobil Hidrolik Jitas Thoro Purbalingga) [Thesis (S1)]. Universitas Negeri Yogyakarta.
Novianti, N., Endri, E., & Darlius, D. (2018). Kepuasan Pelanggan Memediasi Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan. MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1), 90–108.
Putri, Y. M., Utomo, H., & Mar’ati, F. S. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Lokasi, Harga Dan Digital Marketing Terhadap Loyalitas Konsumen Di Grand Wahid Hotel Salatiga. Among Makarti, 14(1), 93–108.
Rahmawati, P. (2023). Pengaruh Harga, Cita Rasa, Lokasi, Promisi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen Di Mie Ayam Sebatas Ikhtiar Bekasi. Jurnal Mirai Management, 8(2), 226–237.