PENGARUH FASILITAS DAN PROMOSI TERHADAP KEPUASAN PENGUNJUNG KE OBJEK WISATA PEMANDIAN AIR PANAS TIRTA LEBAK BUANA DI LEBAK BANTEN

Authors

  • Syalsya Frida Kusnadi Universitas Pamulang
  • Senen Universitas Pamulang

Abstract

The purpose of this study is to examine the Influence of Facilities and Promotions on Visitor Satisfaction at the Tirta Lebak Buana Hot Spring Tourism Object, both partially and simultaneously. The study employs a quantitative approach with probability/random sampling technique, where every member of the population has an equal chance of being selected as a sample. The study includes a sample size of 99 respondents. The research findings indicate that Facilities (X1) and Promotions (X2) significantly influence Visitor Satisfaction, with a regression equation of Y = 0.536 + 0.420X1 + 0.588X2. The coefficient of correlation, indicating the strength of the relationship between the independent variables and the dependent variable, is 0.806, indicating a strong correlation. The coefficient of determination is 0.802, suggesting that Facilities and Promotions account for 80.2% of the variance in Visitor Satisfaction, while the remaining 19.8% is influenced by other factors not examined in this study. The hypothesis test results show that the computed F value (199.946) exceeds the tabulated F value (3.090), and the p-value (0.000) is less than the significance level (0.05), leading to the rejection of the null hypothesis (H0) and acceptance of the alternate hypothesis (H3). This indicates a significant simultaneous effect of Facilities and Promotions on Visitor Satisfaction at the Tirta Lebak Buana Hot Spring Tourism Object.

References

Al Hidayat, R., Putra, M. B. E., & Pradipta, R. C. (2024). Pengaruh Fasilitas Dan Pelayanan Karyawan Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Taman Wisata Qween. Jurnal Administrasi Bisnis Nusantara, 3(1), 59-70.

Apri Dahlius, A. (2016). Pengaruh Fasilitas Kerja Terhadap Kualitas Pelayanan Pada Pusat Kesehatan Masyarakat Di Desa Aska Kabupaten Sinjai (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Makassar).

Azhar, M. E., Jufrizen, J., Prayogi, M. A., & Sari, M. (2019). Effect Of Marketing Mix And Service Quality On Tourist Satisfaction. Proceeding Uii-Icabe, 133-140.

Damanik, S. B. V. E., & Tambunan, S. R. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Event Deliland Festival 2023. Jurnal Riset Manajemen, 2(2), 38-44.

Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. Jwm (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17-32.

Fauzi, A., Sarlo, K., Kenny, K., Hutagaol, J., & Samvara, M. A. (2019). Pengaruh Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pembelian Tiket Pesawat Garuda Pada Pt. Hamsa Tour And Travel. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 2(2), 278-391.

Habibarrahman, M. F., Kusnadi, E., & Fandiyanto, R. (2022). Pengaruh Promosi Dan Fasilitas Terhadap Loyalitas Melalui Variabel Intervening Kepuasan Pengunjung Pada Hotel Rengganis Pasir Putih Kabupaten Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (Jme), 1(5), 1017-1028.

Halim, J. J. (2023). Pengaruh Fasilitas Dan Harga Terhadap Kepuasan Pengunjung (Study Kasus Pada Camp Kobes). Keizai, 4(1), 44-51.

Handoko, B. (2017). Pengaruh Promosi, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Titipan Kilat Jne Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 18(1), 61-72.

Hidayatullah, H. R., & Sufa, M. F. (2022). Analisis Kepuasan Pengunjung Terhadap Kualitas Pelayanan Dengan Menggunakan Metode Servqual Dan Importance Performance Analysis (Ipa)(Studi Kasus: Tempat Pengelolaan Wisata Pemandian Air Panas Tirta Husada) (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Iswidyamarsha, C. (2020). Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Promosi Terhadap Minat Berkunjung Di Dunia Air Tawar Dan Dunia Serangga Tmii. Sadar Wisata: Jurnal Pariwisata, 3(2), 72-80.

Junaidi, A. (2020). Strategi Pengembangan Obyek Wisata Bukit Tinggi Daramista Dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah (Pad)(Study Kasus Di Desa Daramista Kecamatan Lenteng Kabupaten Sumenep).

Leksono, R. B., & Herwin, H. (2017). Pengaruh Harga Dan Promosi Grab Terhadap Brand Image Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pengguna Transportasi Berbasis Online. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 381-390.

Lubis, D. S. W. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Kuliah Di Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Literasi Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(1), 183-191.

Ratnawati, R., & Aulia, P. (2020). Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Taman Wisata Karangresik Tasikmalaya. Eproceedings Of Management, 7(2).

Ritonga, R. U., & Fitri, N. (2024). Pengaruh Fasilitas Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pengunjung Event Thaipusam Street Festival Di Medan. Jurnal Riset Manajemen, 2(2), 60-66.

Sari, R. M. (2023). Pengaruh Pelayanan, Fasilitas Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pengunjung Binjai Supermall. Surplus: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 268-275.

Susan, E. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 952-962.

Wahyudi, R., & Yusra, I. (2021). Pengaruh Promosi, Harga Dan Fasilitas Wisata Terhadap Kepuasan Pengunjung Wisata Pantai Air Manis Padang. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 16(2), 193-210

Wahyuni, L. F., & Purwanto, H. (2023, September). Pengaruh Harga Dan Promosi Terhadap Minat Berkunjung Kembali Dengan Keputusan Berkunjung Sebagai Variabel Intervening Studi Empis Pada Tempat Wisata Taman Rekreasi Pantai Kartini Rembang. In Simba: Seminar Inovasi Manajemen, Bisnis, Dan Akuntansi (Vol. 5).

Wibowo, H. I. A., Lukiana, N., & Barlian, N. A. (2019). Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Promosi Terhadap Kepuasan Kunjungan Wisatawan Pada Obyek Wisata Waterpark Lumajang. Jobman: Journal Of Organization And Bussines Management, 2(1), 38-41.

Published

2024-10-01

Issue

Section

Articles