PELATIHAN DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK UMKM PADA ANGGOTA ORKI TANGERANG SELATAN
Abstract
The purpose of this community service program is to improve members' skills in utilizing digital marketing to increase sales of MSME products. The method of implementation is counseling on the use of digital marketing as an alternative means of marketing MSME products. The partners for this program are community-based organizations engaged in sports and fitness in South Tangerang. The evaluation instrument used pre-tests and post-tests, which were then analyzed descriptively. The results of this program indicate a 65% increase in members' knowledge of digital marketing for cooperatives and a 35% increase in their knowledge of the stages of using digital marketing to establish a cooperative. Furthermore, participants are motivated to improve their family's income by increasing sales of their MSME products through digital marketing.
References
Amri, Ulil. 2010. Motivasi Mahasiswa Aktif Didalam Organisasi Ekstrakulikuler. Tidak Terbit
Armstrong, Michael. (2003), How to be An Even Better Manager, Edt :Lyndon Saputra, Penerbit Binarupa Aksara, Batam.
Ariyanto, A., Sudarsono, A., Ivantan, I., Akbar, M. F., & Munarsih, M. (2020). Pengembangan Potensi Destinasi Wisata Curug Angkrek melalui Media Sosial di Kp. Cimuncang, Desa Karangnunggal, Kabupaten Tasikmalaya Jawa Barat. BAKTIMAS: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 2(2), 95-99.
Buchari, Alma, 2009., Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa, Cetakan kedelapan, Bandung: Alfabeta
Daryanto. (2012). Sari Kuliah Manajemen Pemasaran (cetakan 2). Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Andi, D., Wiguna, M., Abid, M., Safiih, A. R., & Imbron, I. (2020). Strategi Pengembangan Sdm Sebagai Persiapan Membangun Destinasi Wisata Curug Angkrek, Kp. Cimuncang, Desa Karangnunggal, Kabupaten Tasikmalaya. Dedikasi Pkm, 2(1), 33-37.
Fahmi, Irham. 2013. Analisis Laporan Keuangan. Bandung: Alfabeta.
Hasibuan, Malayu S.P. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi. Revisi. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara
Lambing, P. A & Kuehl C. R. 2000. Entrepreneurship. Edisi Kedua. Edition New Jersey.Pretice Hall
Nofiana, L., Amelia, R. W., Yunanti, S., Nelsi, M., & Akbar, M. F. (2021). Penyuluhan Media Sosial Dalam Rangka Meningkatkan Efektifitas Dan Efisiensi Pembangunan
Rumah Tahfidz Al-Hikam Pada Masa Pandemi Covid-19. Dedikasi Pkm, 2(2), 140-145.
Nuryani, A., Persada, D., Nuryani, Y., Yusuf, A., & Luthfi, A. M. (2020). Pengenalan Laporan Keuangan Nirlaba Pada Komunitas Arimbin Ix. Dedikasi Pkm, 2(1), 107-112.
Putri, R. A., Hardiyanti, N., & Wijayanti, K. (2019). Upaya Merintis Desa Wisata Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Masyarakat Di Desa Carangrejo Kecamatan Sampung Kabupaten Ponorogo. Jurnal Abdi: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 59-64.
Suryana. 2009. Kewirausahaan: Pedoman Praktis, Kiatdan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.
Uno B, Hamzah. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya, Jakarta : Bumi. Aksara
Wibowo Agus. (2011). Pendidikan Kewirausahaan (Konsep dan Strategi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Wikanso. 2013. Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Motivasi Berwirausaha Mahasiswa STKIP PGRI Ngawi. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi Media Prestasi, Vol. XI, No. 1.
Winarto V (2003), Entrepreneurship: Semangat untuk memberikan solusi bagai masyarakat, Artikel http;//www.e-psikologi.com/pengembangan/rls.htm, 30-01-2003.
Wijoyo, H. (2021). Strategi Pemasaran UMKM di masa pandemi. Insan Cendekia
Rachbini, D.J. (2001), Pengembangan Ekonomi & Sumber Daya Manusia, Penerbit Grasindo, Jakarta.







