STRATEGI MEMBANGUN PERSONAL BRANDING DI ERA DIGITAL BAGI UMKM LOKAL PADA ORKI (OLAHRAGA KEBUGARAN INDONESIA) KOTA TANGERANG SELATAN

Authors

  • Siska Yunanti Universitas Pamulang
  • Dede Andi Universitas Pamulang
  • Melda Wiguna Universitas Pamulang

Abstract

The pupose pf this community service activity is to provide sounseling on the Strategy for Building Personal Branding in the Digital Era for Local MSME at ORKI (Indonesian Fitness Sport) Sputh Tangerang City. The methods use in this program include counseling, training and direct assistance to participants. MSME actors are given material on the importance of personal branding, how to create interesting content, and digital marketing strategies to increase customer reach and engagement.in addition, the are also taught how to manage interactions with the audience professionally and build trust through testimonials and customer experiences. Participants are members of the ORKI Community, totaling 24 participants. The result of this activity show an increase in participants understanding in building a stronger business identity. Local MSME actors have begin to apply various branding strategies that have been taught, such as consistency in the use of logos, colors, and communication styles on various digital platforms. In addition, they are also more active in utilizing social media as a means of promotion and interaction with customers. The output of this activity is an accredited journal which can later be used as a reference for various parties.

References

Ariyadi, (2028) Bisnis dalam Islam. Jurnal Hadratul Madaniyah, Vol 5, Hal 13-14

Amanda, T. & Rialdy, D. A. (2024). Manajemen UMKM dan Tantangan Persaingan Global. Jakarta: Penerbit Ekuilibria.

Asep Solikin, Fathurahman, Supardi, (2017). Pemimpin yang Melayani dalam Membangun Bangsa yang Mandiri. Anterior Jurnal, Vol.16, No.2 H.92

Bank Indonesia. (n.d.). Profil UMKM Indonesia. Jakarta: Bank Indonesia.

Badan Pusat Statistik. (n.d.). Kriteria Usaha Menurut Jumlah Tenaga Kerja. Jakarta: BPS.

Departemen Perindustrian dan Perdagangan RI. (n.d.). Pedoman Pembinaan UMKM. Jakarta: Depperindag.

Effendy, Muhadjir, (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edidis Kelima. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI : Aplikasi Luring Resmi Bada Pengembangan Bahasa dan Perukuan

Feti, Nina, Reza, Lutviana, (2016). Hadits-hadits tentang Etika Bisnis. Semarang : Skripsi UIN Walisongo

Halim, A. (2020). Manajemen Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Hakim, Harisun, (2016). Pengaruh Penghargaan Kebutuhan Aktualitas diri Kebutuhan Sosial terhadap peningkatan pendapatan Usaha Kecil dengan Konsep Kewirausahaan sebagai Variabel Intervening. Jurnal of Management, Vol 1 No.2 H.4

Machin, A., Rahayu, S., & Maulana, F. (2023). Inovasi UMKM di Tengah Disrupsi Teknologi. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 18(2), 123-137.

Merdekawati, H., & Rosyanti, L. (2020). Peran UMKM dalam Pembangunan Ekonomi. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 21(1), 56–65.

Naufal, M., & Purwanto, D. (2022). Keputusan Bisnis UMKM di Masa Krisis. Jurnal Bisnis & Manajemen, 14(3), 98–110.

Norvadewi, (2015). Bisnis dalam Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi dan Bisnis. Vol 1, No.1 Hal 33

Tambunan, T. H. (2012). Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah di Indonesia: Isu-Isu Penting. Jakarta: LP3ES.

Trihapsoro, A., & Setiawati, E. (2015). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia, Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Sistem Pengendalian Intern Pemerintah terhadap Kinerja Pemerintah Daerah (Studi pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Boyolali. Doctoral dissertation. Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Fakultas Ekonomi, 1(1), 1–15.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah.

Wibawa, I. G. N., Pradnyawathi, N. L., & Rina, D. (2021). Persaingan Bisnis dan Implikasinya terhadap UMKM. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 19(4), 201–215.

Yanti, V. A., Amanah, S., & Muldjono. (2018). UMKM Sebagai Tulang Punggung Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Mikro dan Kewirausahaan, 6(1), 44–50.

Yunanti, Siska., Andi, Dede., & Wiguna, Melda. (2023). Mendirikan Usaha yang Kokoh dengan SDM yang Berkualitas di Komunitas Senam Nusantara (KSN) Kota Tangerang Selatan

Published

2025-06-21

Issue

Section

Articles