OPTIMALISASI PROMOSI UMKM MELALUI PEMBERIAN LABEL KREATIF DI DESA ROWO GEMPOL
Abstract
The implementation of UMKM labeling to provide taste or interest by looking at the labels that have been prepared by the service teams for UMKM Rowo Gempol Village Pasuruan, using the ABCD (asset based communities development) method, seeing from the sales location is quite crowded and from several markets are very interesting and many opportunities because es jaran sellers are very rarely sold by UMKM. The implementation of this labeling took place at the Ngopak Market, Lekok District, Pasuruan, with the aim of further increasing the development of UMKM in Pasuruan. Great opportunities are actually wide open for UMKM Rowo Gempol Village if the promotion strategy is carried out properly. Developing a distribution network, both locally and internationally, can be one way to expand the market. The implementation of the promotion strategy through the creation of product banners and stickers has had a significant impact on increasing the visibility and competitiveness of UMKM in Rowo Gempol Village. , the evaluation conducted after the activity showed that the use of visual promotional media such as banners and stickers had a positive long-term impact. Rowo Gempol Village's UMKM products are now better known, not only locally but also among consumers from outside the region who are interested in the unique and quality products from this village
References
Ariyani, M., Surahman, A., Suaidah, S., & Wantoro, A. (2023). IMPLEMENTASI METODE AIDA DALAM PENGEMBANGAN WEBSITE SEBAGAI PENINGKATAN PROMOSI PRODUK MAKANAN UMKM PUDING HAYU. Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi, 4(3), 250-261.
Ariyani, M., Surahman, A., Suaidah, S., & Wantoro, A. (2023). IMPLEMENTASI METODE AIDA DALAM PENGEMBANGAN WEBSITE SEBAGAI PENINGKATAN PROMOSI PRODUK MAKANAN UMKM PUDING HAYU. Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi, 4(3), 250-261.
Arseto, D. D., Mardayanti, I., Haratikka, H., Gunawan, D., Khairunnizar, M. A., Arfah, Y., ... & Sarwoto, S. (2024). Pendampingan Pengemasan dan Pemberian Label Merek pada UMKM Gula Merah di Desa Paya Lombang. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 288-294.
Badri, R. E., Pratisti, C., & Putri, A. S. (2022). Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik Umkm Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 347-353.
Dwijayanti, A., Komalasari, R., Harto, B., Pramesti, P., & Alfaridzi, M. W. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi dan Pemasaran pada UMKM Sablon Anggi Screen di Era Digital. Ikra-Ith Abdimas, 6(2), 68-75.
Ernawati, S., & Koerniawan, I. (2023). Pengaruh Label Halal Dan Kesadaran Halal Terhadap Minat Pembelian Konsumen Pada Produk Umkm Di Kota Bima. E-Bisnis: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 207-215.
Hernita, N., Riyadi, W., Kurnadi, E., & Rahmayani, M. W. (2022). Optimalisasi Pengelolaan UKM Madu dalam Mensejahterakan Masyarakat Desa Cibodas Kabupaten Majalengka. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(05), 494-503.
Ismurdyawati, H., & Djusmartinah, R. (2013). Ekonomi Kreatif Dalam Upaya Pemberdayaan Masyarakat Kampung-Kampung Kota di Kecamatan Gayungan Surabaya. Unipasby Majalah Ekonomi Telaah Manajemen Ekonomi Dan Bisnis, 17(167-176).
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Pengabdian Masyarakat dalam Pemberdayaan UMKM dengan Melakukan Implementasi Website Menggunakan Plugin Elementor Sebagai Media Promosi. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 44-53.
Muslimin, K., Cahyo, W. N., Mardiana, N. P., & Octaviana, S. A. (2022). Optimalisasi Entrepreneurship Pada UMKM Cemilan Seafood di Desa Tempel Kecamatan Wedung Kabupaten Demak. Khaira Ummah, 1(02), 163-186.
Nur, A., Sinaga, A. B., & Effendi, C. (2020). Pengaruh Promosi Offline Dan Online Terhadap Keinginan Umkm Untuk Bermitra Dengan Smesco Indonesia. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 4(2), 155-165.
Rahmawati, S., Andriani, N., Aminah, S., & Setiyadi, B. (2023). Pengembangan ekonomi kreatif jamu tradisional herbal hidayah pada proses pembuatan merek di Kecamatan Pamenang, Kabupaten Merangin. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(1), 1-6.
Resti, N. C., & Ilmiyah, N. F. (2023). Strategi Peningkatan Penjualan melalui Desain Label Kemasan dan Banner pada UMKM Surya Makmur. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 812-817.
Surahman, A., Wahyudi, A. D., & Sintaro, S. (2020). Implementasi Teknologi Visual 3D Objek Sebagai Media Peningkatan Promosi Produk E-Marketplace. Jurnal Buana Informatika, 11(2), 123-131.
Utoro, P. A. R., Palupi, N. P., Andriyani, Y., Marwati, M., Rachmawati, M., Hardi, E. H., ... & Susmiyati, H. R. (2023). Strategi Desain Label Kemasan dan Positioning Produk UMKM Kawasan Ekosistem Mangrove di Desa Tengin Baru. ABDIKU: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Mulawarman, 2(1), 50-55.