PENDAMPINGAN TPQ DENGAN OPTIMALISASI BACA TULIS AL-QUR’AN UNTUK MENCIPTAKAN GENERASI QUR’ANI
Abstract
Islamic religious education has an essential role in shaping the character and morals of the younger generation, especially in the context of Indonesian society, which is predominantly Muslim. One important element of religious education is the teaching of the Koran, which is carried out at the Al-Qur'an Education Park (TPQ). However, the quality of teaching at TPQ often faces significant challenges, including low reading and writing skills of the Qur'an among students. TPQ in rural areas sometimes still experience difficulties in implementing the method (Rahmawati, 2018). This problem can be caused by several factors, including lack of resources, and limited study time. A more interactive and personal teaching approach will be able to improve Al-Qur'an reading skills (Zulkarnain, 2017). The program "TPQ Assistance by Optimizing Al-Qur'an Reading and Writing to Create a Quranic Generation" aims to achieve several main results. First, this program aims to improve the reading and writing ability of the Al-Qur'an of children at TPQ in the villages of Tambak Lekok, Tampung, and Jati Rejo. In this activity, the ABCD (Asset Based Communities Development) strategy or method is used, where this method is a community development approach that focuses on the strengths and assets that already exist in the community.
References
A’yun, D. Q., Aliyah, N. D., Machfud, N. U. A. C., Mardikaningsih, R., Masfufah, M., Badriyah, L., & Halizah, S. N. (2024). Meningkatkan Seni Baca Al-Qur’an di TPQ Nurul Hidayah Melalui Pembelajaran Qiro’ah. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 18–25.
Akmal, D. K., Darmawan, D., & Wardani, A. (2015). Manajemen Pendidikan. IntiPresindo Pustaka.
Anwar, A. (2015). Pendidikan Al-Qur’an di Indonesia: Sejarah dan Perkembangannya. Pustaka Al-Falah.
As-Shalih, S. (n.d.). Mabahits fi Ulumil-Qur‟an.
dkk, A. P. (n.d.). Mengenal Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 52.
Dzikrulloh, F., Haliza, N., Shaleha, C., & Budiman. (2022). Pendampingan Kepada TPQ Rumah Iqro Dengan Tema “Membaca Al-Qur’an Dengan Ilmu Tajwid". Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Ghozali, S. (2023). Semiotika Ayat-ayat Kauniyah Al-Qur;an Sebagai Media Komunikasi Dakwah dalam Perspektif Pendidikan Islam. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(1), 26–37.
Majid, A. B. A., Amin, M., Marfiyanto, T., Maghfiroh, F., Zakki, M., Amin, M., & Asyhari, A. (2023). Implementasi Pelatihan Qiro’ah Dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Al-Qur’an Terhadap Santri TPQ Al-Halim Desa Sambungrejo Sukodono Sidoarjo. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 1(5), 123–131.
Masfufah, M. & D. Darmawan. (2023). Children's Intelligence Potential: Exploration Through A Spiritual Approach, Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 13-30.
Masnawati, E. & D. Darmawan. (2024). Pengembangan Motivasi Belajar Siswa Berdasarkan Dukungan Orang Tua dan Media Pembelajaran, Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 15 – 28.
Musthofah, A. Z., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Hadits dalam Meningkatkan Life Skill Siswa di Madrasah Aliyah Manba’ul Hikam Sidoarjo. Comit: Communication, Information and Technology Journal, 2(2), 273–284.
Nuraini, R., S. N. Halizah, W. Wulandari, E. Retnowati, J. Jahroni, D. Darmawan, S. Arifin. (2024). Upaya Membentuk Kepribadian Unggul Peserta Didik Melalui Pendidikan Al-Qur'an, Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 57 – 64.
Rahmawati. (2018). Kualitas Pembelajaran Al-Qur’an di TPQ Pedesaan. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45–56.
Sufirmansyah, Mohammad Abdul Aziz, N. N. S. (2022). Pendampingan Optimalisasi Pembelajaran Al-Qur’an di TPA Al-Ichsan Burengan Kota Kediri Era Post-Covid-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 1(2).
Torfiah, L., Masithoh, N., Halizah, S. N., Retnowati, E., Safira, M. E., & Wibowo, A. S. (2023). Menjaga Kesehatan Dengan Senam Sehat Bersama Masyarakat dan Mahasiswa KKN UNSURI di Desa Kloposepuluh Sukodono Sidoarjo. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(1), 7–12.
Yusuf, I. (n.d.). Nilai-nilai Islam dalam Pendidikan Karakter. Mizan.
Zahroh, L. A., Masnawati, E., Dzinnur, C. T. I., El-Yunusi, M. Y. M., Darmawan, D., Marfiyanto, T., & Ghozali, S. (2024). Pengabdian Kepada Masyarakat Melalui Peningkatan Minat Belajar Mengaji Al-Qur’an Anak Usia Dini. Masyarakat Mandiri: Jurnal Pengabdian Dan Pembangunan Lokal, 1(3), 21–30.
Zulkarnain, M. (2017). Pendekatan Interaktif dalam Pembelajaran Al-Qur’an: Studi Kasus di TPQ. Jurnal Tarbiyah, 8(1), 23–34.