ANALISIS SISTEM INFORMASI MANAJEMEN DALAM STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK UMKM DI DAERAH PAMULANG
Abstract
In the context of increasing competition in the local market, effective marketing strategies are crucial for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in the Pamulang Region. This study aims to evaluate the role of management information systems in supporting marketing strategies to increase sales of MSME products. Through a systematic analysis approach, this research identifies the factors that influence MSME product sales and proposes the integration of management information systems as a solution to increase marketing effectiveness. The findings highlight the importance of using information technology in managing customer information, market analysis, and decision making which can help MSMEs in strengthening product visibility and expanding market share. The practical implications of this research provide guidance for MSME owners and marketing practitioners to optimize the use of technology in their marketing strategies, so as to increase competitiveness and business growth in this increasingly digital environment.
References
I. Yanti and D. Idayanti, “Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju,” Forecast. J. Ilm. Ilmu Manaj., vol. 1, no. 1, pp. 1–13, 2022.
Mochamad Mas’ud, “Pemanfaatan Teknologi Sistem Informasi untuk Meningkatkan Penjualan Hasil Produk UMKM Logam di Kota Pasuruan,” Engagem. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 185–197, 2017, doi: 10.29062/engagement.v1i2.14.
T. Sagirani, “Perancangan Sistem Informasi Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Dalam Meningkatkan Layanan Pada Pelanggan,” J. Komunika J. Komunikasi, Media dan Inform., vol. 7, no. 1, 2018, doi: 10.31504/komunika.v7i1.1363.
M. . J. Hafsah, “Upaya pengembangan usaha, mikro, kecil, dan menengah UMKM,” J. infoskop, vol. 1, no. Upaya pengembangan umkm, p. 1, 2004, [Online]. Available: http://jurnal.unpad.ac.id/sosiohumaniora/article/view/12249/6227
K. Sedyastuti, “Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global,” INOBIS J. Inov. Bisnis dan Manaj. Indones., vol. 2, no. 1, pp. 117–127, 2018, doi: 10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65.
H. Holiseh and I. Izzatusholekha, “Strategi Dinas Koperasi Dan Usaha Kecil Menengah Kota Tangerang Selatan Dalam Pengembangan Digitalisasi Umkm,” Pentahelix, vol. 1, no. 2, p. 201, 2023, doi: 10.24853/penta.1.2.201-216.
H. Hidayati and Julianto, “Analisis Sistem Informasi Manajemen Dalam Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Umkm (Studi Kasus Pada Umkm Keripik Makros Jaya Abadi Pontianak),” Ar-Ribhu J. Manaj. dan Keuang. Syariah, vol. 4, no. 1, pp. 2774–5570, 2023.
I. D. Utami, I. Santosa, R. Annisa, I. R. Simanjuntak, U. A. Permatasari, and N. Faizah, “Sistem Informasi Manajemen Berbasis Web pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) (Studi Kasus: UMKM Sumber Jokotole, Socah, Bangkalan),” INTEGER J. Inf. Technol., vol. 4, no. 1, pp. 1–10, 2019, doi: 10.31284/j.integer.2019.v4i1.493.
R. R. Manullang, “Analisis Implementasi Strategi Pemasaran Melalui Segmentasi Pasar Dalam Rangka Meningkatkan Penjualan Produk (Studi Deskriptif Kualitatif Pada PT. Bintang …,” J. Progresif Manaj. Bisnis, vol. 6, no. 2, pp. 150–159, 2019, [Online]. Available: http://www.e-jurnal.stie-ibek.ac.id/index.php/JIPMB/article/view/128