PENGEMBANGAN MODUL DIGITAL INTERAKTIF PADA MATERI SISTEM PERNAPASAN IPAS KELAS V

Authors

  • Indah Kasih Wulan Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Kusnia Afnani Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Nur Sirojil Anam Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Arie Widya Murni ratama Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

Abstract

The development of an interactive digital module on the respiratory system for the fifth-grade IPAS curriculum aims to enhance students' understanding of the human respiratory system. The purpose of this study is to create a learning tool that effectively integrates technology and engages students in an interactive learning experience. The ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model was employed to guide the module's creation. The analysis phase identified the needs of both students and teachers, while the design and development phases focused on creating a user-friendly, engaging, and educationally effective module. The implementation involved testing the module with students, followed by an evaluation phase to assess its effectiveness in improving student comprehension and engagement. The results showed that the interactive module significantly enhanced students' understanding of the respiratory system, as evidenced by improved test scores and positive feedback from participants. In conclusion, the interactive digital module proved to be an effective tool in improving learning outcomes and fostering student interest in science.

References

C. Dian Dan W. Nadia, “Literasi Tinjauan Kurikulum Pendidikan Ekonomi Islam Pada Lembaga Pendidikan Di Indonesia,” Vol. 9, No. 1, 2023.

L. A. R. Laliyo, T. Thayban, H. Munandar, E. Kurniawati, Dan K. Sukamto, “Mengenalkan Sains Dan Teknologi Untuk Siswa Usia Sekolah Dasar Di Kawasan Pesisir Teluk Tomini Gorontalo”.

E. Y. Rustanti, N. Robikhah, R. A. Wulan, Dan R. B. Pratiwi, “Implikasi Pembelajaran Saintifik Pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar Dalam Perspektif Teori,” . Vol., Vol. 11.

T. Depita, “Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Interaksi Dan Keterlibatan Siswa,” Tarqiyatuna J. Pendidik. Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 3, No. 1, Hlm. 55–64, Agu 2024, Doi: 10.36769/Tarqiyatuna.V3i1.516.

M. S. Fauzi, D. Cahyono, F. C. Arianto, Dan G. Mangape, “Pengembangan Dan Evaluasi Flipbook E-Module Interaktif Untuk Pengajaran Bola Voli Di Sekolah Menengah Pertama,” 2024.

I. N. Juliawan, I. K. E. Palguna, P. Ardiyasa, I. K. A. Yasa, Dan I. G. A. D. Wahyuni, “Pengembangan Buku Ajar Sejarah Seni Berbasis Augmented Reality Untuk Mahasiswa Pendidikan Seni Dan Budaya Keagamaan,” J. Ilm. Pendidik. Citra Bakti, Vol. 11, No. 4, Hlm. 1212–1226, Nov 2024, Doi: 10.38048/Jipcb.V11i4.4579.

R. Bakri, “Pengembangan Modul Digital Interaktif Dalam Pembelajaran Statistika Terapan Menggunakan Learning Management System Berbasis Moodle Di Masa Pandemi Covid 19”.

I. Ismanto, “Pengembangan Modul Digital Interaktif Berbasis Pengalaman Siswa Untuk Menguatkan Pembelajaran Numerasi Smp Dalam Mendukung Merdeka Belajar,” Postul. J. Inov. Pendidik. Mat., Vol. 3, No. 1, Hlm. 61, Jul 2022, Doi: 10.30587/Postulat.V3i1.4299.

L. D. Putra Dan N. D. Salsabila, “Pengembangan Modul Digital Interaktif Materi Bilangan Pecahan Menggunakan Model Contextual Teaching And Learning Kelas 4 Sekolah Dasar,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., Vol. 7, No. 3, Hlm. 2517–2529, Agu 2023, Doi: 10.31004/Cendekia.V7i3.2057.

A. Kurniawan Dan L. I. Badiah, “Pengembangan Media Modul Digital Interaktif Pembelajaran Braille Berbasis Inklusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa,” Jpi J. Pendidik. Inklusi, Vol. 5, No. 1, Hlm. 006–012, Mar 2022, Doi: 10.26740/Inklusi.V5n1.P006-012.

Z. I. Hidayah Dan K. I. Eka, “Peningkatan Prestasi Belajar Dan Pemecahan Masalah Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Melalui Media Wordwall,” J. Basicedu, Vol. 8, No. 3, Hlm. 1996–2007, Jun 2024, Doi: 10.31004/Basicedu.V8i3.7538.

W. Amthari, D. Muhammad, Dan E. Anggereini, “Pengembangan E-Lkpd Berbasis Saintifik Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Kelas Xi Sma: (Development Of E-Lkpd Based On Scientific In Human Respiratory System For Senior High School Students Grade Xi),” Biodik, Vol. 7, No. 3, Hlm. 28–35, Sep 2021, Doi: 10.22437/Bio.V7i3.13239.

Riza Ardania, Lina Arifah Fitriyah, Dan Nur Kuswanti, “Pengembangan Instrumen Soal Pilihan Ganda Berbantu Aplikasi Quizizz Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Untuk Peserta Didik Kelas Viii Smp,” Discov. J. Ilmu Pengetah., Vol. 7, No. 1, Mar 2022, Doi: 10.33752/Discovery.V7i1.2414.

Moch Hari Purwidiantoro, Tinuk Agustin, R. W. Abdullah, Dan Mochammad Luthfi Rahmadi, “Strategi Mooc Untuk Meningkatkan Potensi Bakat Masyarakat Dalam Pendidikan Ilmu Komputer Dengan Addie Dan Design Thinking,” J. Ilm. Inform. Glob., Vol. 15, No. 3, Hlm. 87–94, Nov 2024, Doi: 10.36982/Jiig.V15i3.4742.

Y. A. Rofiyadi Dan S. L. Handayani, “Pengembangan Aplikasi E-Modul Interaktif Berbasis Android Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V Sekolah Dasar,” Jpdi J. Pendidik. Dasar Indones., Vol. 6, No. 2, Hlm. 54, Sep 2021, Doi: 10.26737/Jpdi.V6i2.2575.

R. Anggraeni, E. Andriana, Dan A. Syachruroji, “Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Sistem Pernapasan Manusia Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sdn Serdang Kulon Iv,” Elem. Sch., 2024.

F. R. Baskara, E. Winarti, Dan A. E. Prasetya, “Peningkatan Efektivitas Project-Based Learning Melalui Integrasi Kecerdasan Buatan: Program Pelatihan Untuk Guru-Guru Smp/Sma,” Vol. 5, No. 3, 2024.

M. Sulaiman, T. Rukhmana, Dan G. A. Haddar, “Analisis Penerapan Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”.

Published

2025-01-17

Issue

Section

Articles