PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA PT PLAZA AUTO SERASI GADING SERPONG
Abstract
The purpose of this study is to determine the influence of product quality and service quality on customer satisfaction at PT Plaza Auto Serasi. The method used is a descriptive method with a quantitative approach. The sampling technique used is Probability Sampling, a sampling method using simple random sampling, namely by using an error level of 10%. Data analysis uses regression analysis, correlation coefficient analysis, determination coefficient analysis and hypothesis testing using the SPSS version 26. The results of this study are that product quality (X1) and service quality (X2) have a positive effect on customer satisfaction (Y) with the regression equation Y = 9.945 + 0.224X1 + 0.576X2 + α. The determination coefficient has a simultaneous effect of 19.2%, The hypothesis test partially obtained a product quality figure of 2,738 tcount > ttable (2,738 > 1,661). Then H0 is rejected and H1 is accepted. This means that there is a positive and significant influence between the independent variables, namely product quality (X1) on customer satisfaction (Y). The quality of service is equal to the tcount > ttable or (4,250 > 1,661). Then H0 is rejected and H2 is accepted. This means that there is an influence between independent variables, namely service quality (X2) on customer satisfaction (Y). The hypothesis test obtained a value of Fcal > Ftabel (10.951 > 2.14). With H0 rejected and H3 accepted, it means that leadership (X1) and motivation (X2) together have a positive effect on employee performance (Y).
References
Abbas, Saleh. 2016. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Dikti
Afnina, A., & Hastuti, Y. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 9(1), 21-30.
Aldiani, A. (2018). Upaya Meningkatkan Hunian Kamar Melalui Kualitas Pelayanan Pada Hotel & Resort Putri Duyung Kabupaten Tanah Bumbu. Kindai, 14(2).
Ariella, I. R. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Produk Dan Desain Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Mazelnid. Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 3(2), 216-221.
Buchari Alma., 2014. Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Cv. Alfabeta, Bandung
Donni Junni Priansa. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta
Dzikra, F. M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Bengkel Mobil Ud. Sari Motor Di Pekanbaru. Eko Dan Bisnis: Riau Economic And Business Review, 11(3), 262-267.
Fadhli, K., & Pratiwi, N. D. (2021). Pengaruh Digital Marketing, Kualitas Produk, Dan Emosional Terhadap Kepuasan Konsumen Poskopi Zio Jombang. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(2), 603-612.
G. R. Terry. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Pt Bumi Aksara
Garini, A. W., Respati, R., & Prana, A. M. (2020). Penggunaan Media Berupa Digital Pada Masa Pandemi Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 186-191.
Ghozali, Imam. 2017. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Spss. Semarang: Undip
Hasibuan, Malayu. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Hr, R. D. A. Y., & Sutapa, H. (2022). Pengaruh Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Cafe Sap Kediri. Optimal: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(3), 126-138.
Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 4(1), 175-182.
Kotler, P Dan Amstrong. 2018. Prinsip-Prinsip Marketing Edisi Ke Tujuh. Penerbit Salemba Empat. Jakarta.
Kotler, Phillip Dan Kevin Lane Keller.(2016). Manajemen Pemasaran Edisi 12 Jilid 1& 2.Jakarta: Pt. Indeks.
Laksana, Fajar. Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi, 2015.
Lupiyoadi, R. (2018). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : Salemba Empat.
Mahira, M., Hadi, P., & Nastiti, H. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome. Konferensi Riset Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 1267-1283.
Mahira, M., Hadi, P., & Nastiti, H. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome. Konferensi Riset Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 1267-1283.
Maramis, F. S., Sepang, J. L., & Soegoto, A. S. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pt. Air Manado. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3).
Nugroho, Ardhianus, Adhi. 2017. “Pengaruh Motivasi Kerja Dan Komitmen Organisasional Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Pada Yayasan Budi Bakti Karya Masf Balikpapan Kalimantan Timur)”. Skipsi Program Sarjana (S1), Fakultas Ekonomi Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
Razak, Ismail, N. Nirwanto, And B. Triatmanto. "Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan." Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana 7.2 (2019): 1-14.
Sadikin, A., Misra, I., & Hudin, M. S. (2020). Pengantar Manajemen Dan Bisnis
Saputra, S., & Sudarsa, R. Y. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Grand Setiabudi Hotel & Apartment. Pro Mark, 9(2), 11-11.
Sasongko, S. R. (2021). Faktor-Faktor Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 104-114.
Sinambow, Sandy., Dan Irvan Trang. 2015. Pengaruh Harga, Lokasi, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Komputer Game Zone Mega Mall Manado. Jurnal Emba Vol. 3 No. 3 : 300-311 Issn 2303-11
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D, Penerbit Alfabeta,Bandung
Suradi, S., Andrie, A., & Ahmad, M. F. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Pembelian Mobil Toyota Avanza Di Pt Kalla Toyota Cabang Cokroaminoto. Iltek, 14(2), 2073-2077.