PENGARUH KESADARAN MEREK DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA CV KAOS POLOS MANIA (KPM APPAREL) CABANG KOTA DEPOK
Abstract
The purpose of this research is to determine the influence of brand awareness and brand image on purchasing decisions. The method used is a causal quantitative associative approach. Data collection was carried out through direct observation in-store, distribution of questionnaires to consumers, and documentation of observation results such as sales and pricing data. The sampling technique uses accidental sampling with the Slovin formula; from a population of 1,019 respondents, a sample of 91 respondents was obtained. Data analysis includes validity tests, reliability tests, classical assumption tests, regression analysis, correlation coefficients, determination coefficients, and hypothesis testing using SPSS version 26. The research results show that brand awareness has a significant influence on purchasing decisions, with a determination coefficient value of 50.2%. The hypothesis test shows that the t-value (9.446) is greater than the t-table (1.988). Brand image also has a significant influence on purchasing decisions, with a determination coefficient of 79.4% and a t-value (10.877) greater than the t-table (1.988). Simultaneously, brand awareness and brand image have a significant influence on purchasing decisions, with a regression equation of Y=3.862+0.234X1+0.497X2Y = 3.862 + 0.234X_1 + 0.497X_2Y=3.862+0.234X1+0.497X2. The total determination coefficient reaches 61%, while the remaining 39% is influenced by other factors. The hypothesis test shows that the calculated F-value (68.961) is greater than the F-table (3.10), with a significance level of 0.000 < 0.050, indicating a significant influence of Brand Awareness and Brand Image on Purchasing Decisions CV.l Kalos Polos Malnial (KPM Apparel) Depok City Branch.
References
Anggreini, R. D., & Suparwati, S. (2020). Pengaruh Media Sosial Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Online Di Adorable Projects Cimahi Jawa Barat. Jurnal Bisnis Indonesia, 11(01).
Arta, D. N. C., Tannady, H., Moridu, I., Saiful, N. A. Q., & Jayanto, I. (2022). Peran Training Version Control Dan Stres Kerja Terhadap Produktivitas Karyawan Pada Perusahaan Teknologi Digital Di DKI Jakarta. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 3(5), 2696-2704.
Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 25 (Edisi 9). Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, Imam. 2021. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 26 (Edisi 10). Cetakan ke VIII. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghulam, D. M., & Paramansyah, A. Pengaruh Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian Handphone Samsung (Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi Syariah Iai-N Laa Roiba).
Hulasoh, E., & Riki, R. (2022). Pengaruh Lokasi dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Manset Safety di Toko Tawakal Pondok Aren–Tangerang Selatan. Jurnal Tadbir Peradaban, 2(1), 1-6.
Juliana, S., & Sihombing, S. O. (2019). Pengaruh penempatan produk dan kesadaran merek terhadap niat membeli. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 12(1), 19-34.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Manajemen Pemasaran, edisi 13 Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Lengkong, D. (2018). Kemampuan Manajerial Camat Terhadap Kinerja Pegawai Di Kecamatan Aertembaga Kota Bitung. Pembimbing. Jurnal Administrasi Publik, 4(59).
Pasaribu, V. L. (2022). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor TVS. Business Management Journal, 18(1), 37-49.Pasaribu, V. L. (2022). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor TVS. Business Management Journal, 18(1), 37-49.
Patonengan, J., & Setiawan, I. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Peningkatan Kompetensi Pegawai Negeri Sipil Pada Badan Kepegawaian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Kabupaten Kepulauan Siau Tagulandang Biaro Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa, 6(2), 149-159.
Putri, E. M., Wahyudi, P. B., Zahro, S. A., Kirana, S. W., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Meningkatkan Citra Merek Untuk Memperoleh Keunggulan Bersaing Melalui Perencanaan dan Pengembangan Bisnis Yang Efektif pada Produk Kosmetik. Economics And Business Management Journal (EBMJ), 3(01), 134-142.
Putri, P. M., & Marlien, R. A. (2022). Pengaruh Digital Marketing terhadap Keputusan Pembelian Online. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 5(1), 25-36.
Rehansyah, F., & Simatupang, L. N. (2023). Pengaruh Desain Produk, Citra Merek dan Gaya Hidup terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Olahraga Merek Adidas (Studi Pada Mahasiswa FEB Universitas Satya Negara Indonesia). Jurnal Manajemen, 7(2), 20-32.
Sugiyono. (2018). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.Edisi kedua. Cetakan ke-5 (2023), penerbit. ALFABETA,
Syahruliyanto, A., & Prihartono, P. (2022). Pengaruh Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian (Studi Produk Cimory Yoghurt di Alfamart Mekar Wangi). Ekonomis: Journal of Economics and Business, 6(2), 638-644.
Venessa, I., & Arifin, Z. (2017). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Survei pada Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang Tahun Angkatan 2013/2014 dan 2014/2015 Pengguna Kartu Pra-b (Doctoral dissertation, Brawijaya University).