FUNGSI KOMUNIKASI ORGANISASI PT ACCELIST LENTERA INDONESIA DALAM IMPLEMENTASI WORK FROM ANYWHERE (WFA)
Abstract
With the COVID-19 pandemic, companies in Indonesia are required by the government to limit people from leaving the house. The existence of these rules PT Accelist Lentera Indonesia Implements Work at home. PT Accelist Lentera Indonesia itself is an IT company engaged in technology. the purpose of this study is to analyze the organizational communication function of PT Accelist Lentera Indonesia in implementing the Work from Anywhere (WFA) policy. This research uses a qualitative method with a case study approach to explore how organizational communication supports the implementation of WFA. Data was collected through interviews, observations, and document analysis. The results show that effective communication plays a crucial role in maintaining employee productivity and engagement while working remotely. The findings are expected to provide insights for other companies implementing WFA policies as well as enrich the literature on organizational communication in flexible working contexts.
References
Az’zahra, N. D., Anggodo, S. M., & Salvina, Z. (2024). Analisis Dampak Fleksibilitas Work From Anywhere (Wfa) Terhadap Kinerja Asn. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(5), 427–436.
Br Karo, R. H. (2019). Implementasi Peraturan Daerah Kabupaten Karo Nomor 2 Tahun 2018 Tentang Hari Jadi Kabupaten Karo.
Brahmanvio, O. (2024). Analisis Pegawai Yang Berkompeten Pada Pt. Cityneon Prima Mandiri. 2(1), 206–212. Https://Doi.Org/10.54066/Jmbe-Itb.V2i1.1096
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Fatmawati, I. (2022). Komunikasi Organisasi Dalam Hubungannya Dengan Kepemimpinan Dan Perilaku Kerja Organisasi. Revorma: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 2(1), 39–55.
Hendarto, H. (2024). Eksperimen Alat Peraga Pendidikan Tentang Gempa Bumi Dan Mitigasinya Untuk Anak Sekolah Dasar Dengan Fitur Augmented Reality (Ar). Jurnal Desain Indonesia., 6(1), 111–125.
Hia, N., Sihombing, M. U. S., & Simamora, N. (2020a). Strategi Komunikasi Public Relations Dalam Komunikasi Organisasi. Jurnal Teknologi Kesehatan Dan Ilmu Sosial (Tekesnos), 2(2), 138–144.
Hia, N., Sihombing, M. U. S., & Simamora, N. (2020b). Strategi Komunikasi Public Relations Dalam Komunikasi Organisasi. Jurnal Teknologi Kesehatan Dan Ilmu Sosial (Tekesnos), 2(2), 138–144.
Hidayat, M. T. (2022). Pola Komunikasi Digital Perusahaan Nasional Dan Multinasional Selama Pandemi Covid-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 6(2), 231–246.
Hutasoit, R., Pribadi, G., Saputra, E., Al Salam, N. H., & Rizal, H. S. (N.D.). Persepsi Dimensi Work Life Balance Saat Work From Anywhere (Studi Kasus Pada Bspji Samarinda) Perception Of Work Life Balance Dimensions At Work From Anywhere (Case Study On Bspji Samarinda).
Lestari, E., Ajrina, N., Febriyan, R., Ristika, T. I., Amalia, C., Hasibuan, S. B., Syuhadi, F., & Hayati, F. (2022). Peranan Komunikasi Organisasi Bagi Pimpinan Organisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 13076–13083.
Mahardika, I. K., Nurhafidah, S., Agustin, I. N. T., Nirmala, P., & Ramadhani, O. D. (2024). Eksplorasi Esensial: Pengertian, Tujuan, Jenis, Dan Manfaat Organisasi Profesi Keguruan. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 7(4).
Marzuki, M. (2023). Pelaksanaan Fungsi Komunikasi Administrasi Di Dinas Pendidikan Kabupaten Melawi. Journal Of Educational Review And Research, 6(1), 1–12.
Muchlis Solichin, M. (2021). Paradigma Konstruktivisme Dalam Belajar Dan Pembelajaran (Telaah Teoritik Model-Model Pembelajaran Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam). Duta Media Publishing.
Mulyadi, M. (2022). Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Pembelajaran (Inquiry). Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7 (2), Article 2.
Mungkasa, O. (2020). Bekerja Dari Rumah (Working From Home/Wfh): Menuju Tatanan Baru Era Pandemi Covid 19. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal Of Development Planning, 4(2), 126–150.
Murtafiah, N. H., Yulianti, P. I., & Nurjaman, I. (2024). Konsep Dasar Struktur Organisasi. Jurnal Penelitian Progresif, 3(1), 1–8.
Nartin, S. E., Faturrahman, S. E., Ak, M., Deni, H. A., Mm, C. Q. M., Santoso, Y. H., Se, S., Paharuddin, S. T., Suacana, I. W. G., & Indrayani, E. (2024). Metode Penelitian Kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.
Nurcaya, N. (2021). Berpikir Kritis Dalam Skripsi Mahasiswa. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 106–111.
Pohan, D. D., & Fitria, U. S. (2021). Jenis Jenis Komunikasi. Cybernetics: Journal Educational Research And Social Studies, 29–37.
Putri, G. A. M., Maharani, S. P., & Nisrina, G. (2022). Literature View Pengorganisasian: Sdm, Tujuan Organisasi Dan Struktur Organisasi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(3), 286–299.
Putri, R. A. M., Anwar, Z., & Purmadi, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Explainer Video Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Upw. Jurnal Penelitian, Pengembangan Pembelajaran Dan Teknologi (Jp3t), 1(2), 82–86.
Sakdiah, A., Putri, F. A., Amelia, N. S., Sinal, S., & Anshori, M. I. (2024). Remote Work Dan Mangement Team Virtual: Pengelolaan Team Yang Tersebar Geografis, Alat Kolaborasi Online, Dan Pengukuran Produktivitas. Jurnal Riset Manajemen Dan Ekonomi (Jrime), 2(1), 1–17.
Samudro, A., Sumarwan, U., Simanjuntak, M., & Yusuf, E. (2020). Assessing the effects of perceived quality and perceived value on customer satisfaction. Management Science Letters, 10(5), 1077–1084.
Saputra, A. (2018). Pengaruh motivasi, komunikasi dan disiplin terhadap kepuasan kerja pt pln (persero) P3B sumbagut.