STRATEGI KOMUNIKASI PUBLIC RELATIONS PT PEGADAIAN CABANG SERPONG DALAM MEMBANGUN BRAND AWARENESS PADA PRODUK TABUNGAN EMAS

Authors

  • Rangga Adyatama Novaliano Universitas Bina Sarana Informatika
  • Agung Raharjo Universitas Bina Sarana Informatika

Abstract

PT Pegadaian (Persero) is a state-owned institution that works in the field of credit services with several products they have such as Gold Savings products. However, the social phenomenon that occurs is that there are still many people who do not know about these products. This research uses qualitative methods with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results showed that PT Pegadaian Serpong Branch implemented various effective communication strategies, such as promotion through social activities, and training for employees to improve service quality. These strategies succeeded in increasing brand awareness and the number of customers using Gold Savings products. Thus, this study concludes that the right Public Relations communication strategy can increase Brand Awareness and strengthen the company's image in the eyes of consumers

References

Ahmad, A., & Muslimah, M. (2021). Memahami teknik pengolahan dan analisis data kualitatif. Proceedings of Palangka Raya International and National Conference on Islamic Studies (PINCIS), 1(1).

Akbar, M. F., Evadianti, Y., & Asniar, I. (2021). Public Relations. Ikatan Guru Indonesia.

Asih, D., Setini, M., Soelton, M., Muna, N., Putra, I., Darma, D., & Judiarni, J. (2020). Predicting green product consumption using theory of planned behavior and reasoned action. Management Science Letters, 10(14), 3367–3374.

Bakiyah, H., Indarsih, M., Yuniani, H., & Astuti, F. D. (2022). Strategi Komunikasi Public Relations Pt Cakra Mahkota Dalam Customer Relations. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 3(1), 20–34.

Bau, A. R. C., Mingkid, E., & Marentek, E. A. (2019). Strategi komunikasi pemasaran pt. Pegadaian (persero) dalam meningkatkan minat masyarakat pada produk tabungan emas di kantor cabang manado selatan. Acta Diurna Komunikasi, 1(4).

Cindrakasih, R. R. R., Muhariani, W., Murtiadi, M., Saeni, E., Priatna, P., Wulandari, Y. F., Bastian, Y., & Yulianto, H. (2024). Buku Ajar Public Relations & Manajemen Krisis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Darmawan, D., Sudrajat, I., Kahfi, M., Maulana, Z., Febriyanto, B., Pendidikan, J., Sekolah, L., Pendidikan, K., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2021). Perencanaan Pengumpulan Data sebagai Identifikasi Kebutuhan Pelatihan Lembaga Pelatihan. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 5(1), 71–88. https://doi.org/10.15294/pls.v5i1.30883

Fairuzi, A., Tutupoho, R. R., & Mustofa, A. (2020). Analisis Strategi Komunikasi Public Relations dalam Membangun dan Mempertahankan Pola Hubungan Masyarakat. EPIGRAM (e-Journal), 17(1), 43–50.

Ferdy, R., & Sari, W. P. (2020). Pengaruh iklan billboard Gojek versi# uninstallkhawatir terhadap brand awareness. Prologia, 4(1), 106–112.

Feren Felicia, F., & SITI MEISYAROH, M. (2020). Efektivitas Word Of Mouth Terhadap Brand Awareness “Batik Keris. Jurnal Komunikasi Dan Bisnis, 8(1), 43–54.

Filayly, T. N., & Ruliana, P. (2022). Strategi Public Relations dalam Memulihkan Citra Perusahaan. PARAHITA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 29–40.

Hariyanto, D. (2021a). Buku ajar pengantar ilmu komunikasi. Umsida Press, 1–119.

Hariyanto, D. (2021b). Buku ajar pengantar ilmu komunikasi. Umsida Press, 1–119.

Karimah, A. I., & Alifa, N. R. (2023). Keputusan Pembelian Produk Kosmetik PT. Paragon Technology and Innovation Berdasarkan Brand Awareness dan Halal Awareness. Likuid Jurnal Ekonomi Industri Halal, 3(2), 77–91.

Kholis, N., & Harianto, S. (2022). Respon Masyarakat Desa Terhadap Pelaksanaan Kegiatan KKN (Kuliah Kerja Nyata) Mahasiswa Di Desa Temandang Kecamatan Merakurak Kabupaten Tuban. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 1, 289–303.

Kustiawan, W., Fitri, L., Nurul, A., Siddiq, F., Sa’adah, A., Fadhillah, H., Ulandari, A., & Wisudawan, M. (n.d.). Pentingnya Psikologi Komunikator.

Manurung, J., & Anom, E. (2023). Strategi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Sekolah Musik Di Dotodo Music Edutainment. Technomedia Journal, 8(2 Oktober), 248–260.

Maulana, P. S., & Afifi, S. (2021). Analisis peran dan fungsi public relations di lembaga pendidikan islam. Jurnal Mahasiswa Komunikasi Cantrik, 1(2).

Morissan, M. (n.d.). Buku Teori Komunikasi Individu.

Mulyadi, M. (2022). Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Pembelajaran (Inquiry). Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7(2), 174.

Ningsih, J. A. (2023). Analisis Strategi Promosi Gadai Emas Di PT Bank Aceh Syariah Cabang Kuala Simpang. Simangunsong: Journal of Business Administration, Management, Economic And Accounting, 1(02), 89–95.

Nufus, H. P. (2014). Efektivitas komunikasi pemasaran “point pertahun” dalam meningkatkan minat beli pelanggan.

Purba, M. S. B., & Salman, S. (2024). Pengaruh Berita Hoax Vaksin Covid-19 terhadap Sikap Masyarakat untuk Menerima Vaksin (Survei Pada Masyarakat di Kelurahan Jatinegara). KALBISIANA Jurnal Sains, Bisnis Dan Teknologi, 10(2), 130–142.

Rahastine, M. P. (2021). Analisa Peranan dan Fungsi Public Relation Baitulmaal Munzalan Indonesia Dalam Publikasi Gerakan Infaq Beras Jakarta. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 12(1), 85–90.

Rahma, N. A. (n.d.). Perencanaan Program dan Strategi Dalam Public Relations.

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rochmaniah, A., Dharma, F. A., & Utomo, D. M. B. (2021). Buku Ajar Dasar-dasar Public Relations. Umsida Press, 1–63.

Rozali, Y. A. (2022). PENGGUNAAN ANALISIS KONTEN DAN ANALISIS TEMATIK. In Penggunaan Analisis Konten dan Analisis Tematik Forum Ilmiah (Vol. 19). www.researchgate.net

Published

2025-01-01

Issue

Section

Articles